De uitvoering van het Verkeerscirculatieplan (VCP) in het centrum Leerdam is in volle gang. Het plan moeten zorgen voor een verkeerluwe binnenstad. De eerste aanpassingen zijn op dit moment al te zien in het straatbeeld.
Parkeerplekken
De 36 parkeerplekken die uit het centrum verdwijnen worden op verzoek van de Leerdam Ondernemingsvereniging (LOV) gecompenseerd. Dit gebeurt aan de Stationsweg in Leerdam. Sinds begin oktober 2024 is de nieuwe parkeerplaats aan het Stationsweg geopend. 36 plekken worden ingericht met een blauwe zone van vier uur. Alle parkeerplekken zijn nu nog door iedereen te gebruiken. Na de verbouwing van het gemeentehuis zullen 75 parkeerplekken worden gereserveerd voor medewerkers van de gemeente.
In september 2024 zijn aan het begin en aan het eind van de Kerkstraat beweegbare palen geplaatst. De palen voor in de Bergstraat en de Nieuwstraat zijn besteld en worden geplaatst als het plan definitief van start gaat.
Waarom een autoluwe binnenstad?
Op dit moment is de auto nog erg aanwezig in de binnenstad van Leerdam. Dit staat recht tegenover de ambitie van de gemeente zoals beschreven in de Binnenstadsvisie Leerdam en het Verkeerscirculatieplan binnenstad Leerdam. Beide hebben het doel om de fietser en de (mindervalide) voetganger meer ruimte te geven. De gevolgen en randvoorwaarden voor deze ambitie worden beschreven in het VCP. Er is een maatregelenpakket opgesteld om deze ambities voor de binnenstad te realiseren.
Bezwaren
Er zijn bezwaren binnengekomen op het verkeersbesluit voor een autoluwe binnenstad. Het college heeft besloten eerst de uitslag van de hoorzittingen af te wachten voordat er wordt gestart.
De verwachting is dat er eind oktober 2024 een uitslag is, waarna het college een afweging zal maken of de gemeente doorgaat met de uitvoering van het Verkeerscirculatieplan.