Op 6 februari 2023 heeft een informatieavond plaatsgevonden voor de gebruikers van de volkstuinen.
Op 22 november organiseerden wij een informatieavond voor alle omwonenden en gebruikers van de volkstuinen en garageboxen. Tijdens deze goed bezochte bijeenkomst deelden we informatie over de haalbaarheidsonderzoeken die zijn gedaan en de conclusies die hieruit volgen.
Vragen/opmerkingen en antwoorden
Planontwikkeling
1. Vanwege de schuren/gebouwen die op het land staan, graag uitbreiden richting het westen de volkstuin op de huidige locatie houden.
Op dit moment is een uitbreiding naar het westen niet mogelijk in verband met de aanwezige hindercirkel en het ontbreken van een goede ontsluiting. Een beperkt aantal woningen gelegen op het volkstuinencomplex lijkt vooralsnog het enige haalbare. Er zullen nog een beperkt aantal volkstuinen gerealiseerd kunnen worden in het nieuwe plan.
2. Graag de volkstuinen 12, 1 en H1A, bij elkaar houden, deze worden onderhouden door 1 persoon en graag op de huidige locatie houden. Direct achter het huis, zodat de babyfoon in de avond aan kan tijdens het werken in de tuinen.
Zoals het er nu naar uitziet zullen deze volkstuinen niet behouden blijven en of er in de toekomst ruimte is voor deze drie eigenaren zal uit de nieuwe opzet van de volkstuinen en de gegadigden daarvoor moeten blijken. Hoe het een en ander dan ook vorm krijgt is dan ook voor nu afwachten.
3. Graag bouwen vanaf de sloot, richting het westen. Achter haar huis, ligt haar stuk land, waar een schuur op staat die intensief wordt gebruikt. Als die weggaat, heeft zij ruimte te kort, ze wil daar een oplossing voor, ter compensatie. Is enige met koopwoning, vind het waardeverminderend als er huizen achter gebouwd worden. Kan ze planschade indienen?
Het perceel waar de gemeente wil ontwikkelen is geheel in eigendom van de gemeente. De gemeente heeft in het kader van de overeenkomsten die zijn gesloten in relatie tot de volkstuinen de mogelijkheid om de overeenkomst op te zeggen. Voor wat betreft de aanwezige gebouwen zal de gemeente in een later stadium met de betreffende eigenaren in overleg treden hoe daar mee om te gaan. Zodra het bestemmingsplan of een andere procedure door de gemeente is doorlopen kan er een planschade verzoek worden ingediend. Voor de rest verwijzen wij naar het antwoord bij opmerking onder 1
4. Wij maken nog gebruik van de volkstuin en zouden deze graag behouden op de huidige locatie. Omdat daar nu schuur/opslag op staat.
Op dit moment is een uitbreiding naar het westen niet mogelijk in verband met de aanwezige hindercirkel en het ontbreken van een goede ontsluiting. Een beperkt aantal woningen gelegen op het volkstuinencomplex lijkt vooralsnog het enige haalbare. Er zullen nog een beperkt aantal volkstuinen gerealiseerd kunnen worden in het nieuwe plan.
5. Huurder heeft de volkstuin overgenomen en een hoveniersbedrijf. Voor het hoveniersbedrijf wordt de tuin gebruikt voor opslag van planten. Graag behouden op huidige locatie.
Het bedrijfsmatig opslaan van goederen is op een volkstuin niet toegestaan. Het bestemmingsplan zegt hierover het volgende: een volkstuin is grond waarop, anders dan ten dienste van een agrarisch bedrijf, op kleine schaal voedings-en/of siergewassen worden geteeld zonder een commercieel oogmerk. Dit betekent dat u op dit moment de gronden in strijd met het bestemmingsplan gebruikt.
6. Zo snel mogelijk meerdere woningen (bij voorkeur senioren) zodat doorstroom voor ouderen en jongeren kan plaatsvinden.
7. Zo snel mogelijk betaalbare koopwoningen, appartementen zoals in de Schoolstraat, ook voor doorstroming van senioren, zodat bestaande woningen beschikbaar komen.
8. Graag bouwen voor starters, zo blijft het dorp jong, wat gunstig is voor de school en de sport. Als er gebouw wordt voor senioren, komen die vrij, maar die zijn te duur voor starters om te kopen (gebaseerd op de afgelopen periode). Daarom graag bouwen voor starters. Wordt graag op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Ben 22 jaar en wil graag in HBC blijven wonen.
9. Wil graag een seniorenwoning kopen achter de Van Zuilenstraat, heeft nu een eigen woning. Maar dan moet het betaalbaar zijn. Is bang dat hij achter het net vist. Wil niet bij de evt. nieuwbouw dichtbij de school kopen, dat is te ver weg
10. Graag sociale huurwoningen bouwen voor HBC inwoners of de omliggende dorpen.
Er is nog geen woningbouwprogramma vastgesteld, noch de prijscategorie noch het type woningen. Het aantal woningen wat middels deze ontwikkeling mogelijk wordt gemaakt bedraagt maximaal 13. Hiervan zal 30% sociale huur moeten zijn en 50% betaalbaar. Bij bepalen van het woningbouwprogramma gaan we uit van de woonvisie en de uitvoeringsnotitie wonen en worden de voorkeuren van de inwoners van Hei- en Boeicop meegenomen.
11. Wordt de sloot direct achter de huizen verbreed?
Hoe de indeling en het definitief ontwerp eruit komt te zien en hoe dit zich verhoudt tot de aanwezige sloot is nu nog onduidelijk. Maar in verband met de noodzakelijke watercompensatie moet wel uitgegaan worden van verbreding van de sloten. over de uitwerking zal in een later stadium gecommuniceerd worden.
12. We worden graag verder betrokken bij de plannen.
13. Wil graag op hoogte blijven van alle ontwikkelingen, specifiek over de mogelijke uitbreiding naar het westen.
Alle inwoners van Hei- en Boeicop worden op de hoogte gehouden over de ontwikkelingen middels nieuwsbrieven, website van de gemeente en informatieavonden.
14. Huizen moeten van houtbouw of andere duurzame materialen worden gebouwd. Zie programma tegenlicht, uitzending van 21 november 2022 over Symbioceen.
Voor de gemeente is het van belang dat de woningen gebouwd worden conform de gemeentelijke duurzaamheidseisen en dat de bouw voldoet aan de bouwverordening gebouwd. In hoeverre dit houtbouw en of andere duurzame materialen moet zijn is aan de ontwikkelaar.
15. Waarom niet bouwen bij de voetbalvelden, dat plan is perfect. Daar hebben mensen geen last en heeft het geen gevolgen voor de volkstuinhouders en garageboxhouders.
Op dit moment is het resultaat van de dorpswoonvisie nog niet bekend. De dorpswoonvisie zal richting geven aan de ruimtelijke ontwikkeling van Hei- en Boeicop en bepaald worden waar er gebouwd mag/kan worden. Dit heeft echter nog een lange weg te gaan. Om aan de vraag op korte termijn te kunnen voldoen wordt vooruitlopend op de dorpsvisie deze ontwikkeling voorgestaan. Zo kan er enige beweging plaatsvinden binnen het dorp Hei- en Boeicop.
16. De sloot achter Van Zuilenstraat 8 is al 2 jaar niet gebaggerd.
Met de nieuwe ontwikkeling zal de sloot worden aangepakt. Voor het baggeren worden de beheerplannen van de gemeente gevolgd.
17. Graag behoud van de volkstuin en het schuurtje.
Het perceel waar de gemeente wil ontwikkelen is geheel in eigendom van de gemeente. De gemeente heeft in het kader van de overeenkomsten die zijn gesloten in relatie tot de volkstuinen de mogelijkheid om de overeenkomst op te zeggen. Voor wat betreft de aanwezige gebouwen zal de gemeente in een later stadium met de betreffende eigenaren in overleg treden hoe daar mee om te gaan. Zodra het bestemmingsplan of een andere procedure door de gemeente is doorlopen kan er een planschade verzoek worden ingediend. Voor de rest verwijzen wij naar het antwoord bij opmerking onder 1
18. Compensatie voor garageboxhouders.
Er zijn gesprekken gevoerd met de garageboxhouders en wordt nagegaan wat de rechten en plichten van de gemeente hierin zijn.
19. Wordt er compensatie gegeven als er straks meer overlast is?
In het kader van de doorlopen bestemmingsplanprocedure en realisatie kunt u, indien u eigenaar bent van de woning, een planschadeverzoek indienen bij de gemeente.
Verkeer
1. De ingetekende weg achter de huizen aan de Van Zuilenstraat lijkt een racebaan te worden. Het wordt gevaarlijk om op de Hei-en Boeicopseweg te komen, omdat iemand voor de vluchtheuvel moet wachten. 13 huizen betekent 26 auto's extra, dat is onveilig voor de kinderen, die moeten dan binnen blijven.
Samen met de bewoners zal er worden gekeken naar het inrichtingsplan en kijken we waar de weg achter de huizen moet komen te liggen. Deze ligt nu nog niet vast. Als er onveilige situaties op de huidige Van Zuilenstraat en bij de aansluiting op de Hei-en Boeicopseweg ontstaan zullen we moeten kijken of de kruispunten moeten worden aangepast. Budget moet dan wel mee worden genomen in het project. De verwachting is overigens dat de invloed van het autoverkeer gegenereerd door 12 woningen op de verkeersveiligheid beperkt zal zijn.
2. Geen eenrichtingsweg via huisnummer 8, omdat het verkeer daar geen ruimte heeft. Waarom kan het verkeer niet tussen nrs 17 en 18 blijven. Dat is veiliger voor de kinderen in de straat.
Het klopt dat de doorgang ter hoogte van nr. 8 smal is. We kijken of we doorgang daar kunnen verbreden. De doorgang tussen nr 17 en 18 is echter ook te smal voor meer verkeer in twee richtingen. daarom is er gekozen voor een richtingsverkeer.
3. Graag snelheidsbeperkende maatregelen invoeren.
Samen met de bewoners zal er worden gekeken naar een nieuw inrichtingsplan en zullen kruispunten eventueel aangepast worden.
4. Te smalle uitgangen m.b.t .verkeer, te druk in de straat voor veiligheid vd kinderen, uitrit realiseren op de Huibertweg.
5. Kindvriendelijke buurt blijven. Zeer beperkte ruimte bij de tuin voor nrs. 9 en 7. De tuin van nr. 7 heeft een muur, dit kan gevaarlijk zijn voor kinderen, fietsers en auto's. Door de wegversmalling is dit al gevaarlijk, auto's schieten erlangs. Rekening houden met uitrijden van auto's bij huisnummers 6, 7 en 8 met een eenrichtingsweg.
6. Wil graag weten hoe de indeling gaat worden en hoe de eenrichtingsweg eruit zal zien.
Samen met de bewoners zal er worden gekeken naar het inrichtingsplan en kijken we waar de weg achter de huizen moet komen te liggen. Deze ligt nu nog niet vast. Als er onveilige situaties op de huidige Van Zuilenstraat en bij de aansluiting op de Hei-en Boeicopseweg ontstaan zullen we moeten kijken of de kruispunten moeten worden aangepast. Budget moet dan wel mee worden genomen in het project. De verwachting is overigens dat de invloed van het autoverkeer gegenereerd door 12 woningen op de verkeersveiligheid beperkt zal zijn. Het klopt dat de doorgang ter hoogte van nr. 8 smal is. We kijken of we doorgang daar kunnen verbreden. De doorgang tussen nr 17 en 18 is echter ook te smal voor meer verkeer in twee richtingen. daarom is er gekozen voor een richtingsverkeer. Samen met de bewoners zal er worden gekeken naar een nieuw inrichtingsplan en zullen kruispunten eventueel aangepast worden.