Verkeerscirculatieplan binnenstad Leerdam

In september 2022 heeft de gemeenteraad de Binnenstadsvisie Leerdam vastgesteld. De raad heeft toen besloten dat eerst een verkeerscirculatieplan (VCP) opgesteld moest worden.

Daarmee zijn we onmiddellijk aan de slag gegaan. Samen met bewoners, wijkraad centrum en ondernemersvereniging LOV is bekeken op welke wijze we het verkeer door en om de binnenstad van Leerdam willen leiden. Daarbij rekening houdend met de punten die we belangrijk vinden in de Binnenstadvisie. De fysieke inrichting van de straten komt aan bod bij de uitvoering van de Binnenstadsvisie.

In de raadsvergadering van 21 september 2023 is het Verkeerscirculatieplan Binnenstad Leerdam (Deze link gaat naar een externe website) vastgesteld.

In de video 'Verkeerscirculatieplan Leerdam Centrum' (Deze link gaat naar een externe website) komen verschillende partijen aan het woord die hebben bijgedragen aan de totstandkoming van het VCP.

Maatregelen Verkeerscirculatieplan Leerdam

In de huidige situatie is de auto nog erg aanwezig in de binnenstad van Leerdam. Dat staat haaks op de ambitie van zowel de Binnenstadsvisie als het VCP om de fietser en de voetganger meer ruimte te geven. De gevolgen en randvoorwaarden voor deze ambitie worden in het VCP beschreven. Er is een maatregelenpakket opgesteld om de ambities voor de binnenstad te kunnen verzilveren. De belangrijkste maatregelen zijn:

  • De Kerkstraat wordt ter hoogte van de Westwal fysiek afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van venstertijden (06.00-11.00 uur en 17.00-18.00 uur). Dit zijn tijden waarop winkels bevoorraad mogen worden door vrachtwagens.
  • Doordat er geen doorgaand verkeer meer mogelijk is door de Kerkstraat, zijn de parkeerplaatsen daar niet meer bereikbaar. Deze zullen worden verwijderd. Hiermee komt ruimte beschikbaar voor fietsers en voetgangers. Ook is er hierdoor ruimte voor extra groen, fietsparkeerplaatsen en terrassen. Met de maatregelen uit de Binnenstadsvisie kan hier een meer definitieve invulling aan worden gegeven. Bijvoorbeeld wanneer straten mogelijk van gevel tot gevel een nieuwe inrichting kunnen krijgen.
  • De raad heeft besloten om de parkeerplaatsen die verloren gaan aan de Kerkstraat te compenseren in de uitbreiding van het parkeerterrein aan de Stationsweg.
  • De Hoogstraat en de Huisgracht worden ter hoogte van de Kerkstraat afgesloten. Deze straten worden hiermee doodlopend en toegankelijk voor verkeer in twee richtingen. Dit is gelijk aan de huidige situatie op een reguliere donderdag.
  • De Noordwal wordt (middels bebording) alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer. Dit doen we om het aantal kruisende bewegingen door de binnenstad tot een minimum te beperken.
  • De Bergstraat en de Nieuwstraat worden (fysiek) afgesloten ter hoogte van het Schavet (aan de oostzijde) en de Markthof (aan de westzijde) waardoor in deze straten geen doorgaand (gemotoriseerd) verkeer meer mogelijk is. Ook deze maatregel wordt voorgesteld om het aantal kruisende bewegingen door de binnenstad te verminderen. Expeditieverkeer kan de Nieuwstraat nog inrijden tijdens venstertijden (06.00-11.00 uur en 17.00-18.00 uur).
  • Verbetering van de positie van de fietser en de voetganger door het creëren van extra fietsparkeervoorzieningen en uitbreiding van de voetgangerszone, zodat een aaneengesloten voetgangerszone ontstaat die overeenkomt met het verblijfsgebied in de Binnenstadsvisie. Verder gaan we zoveel mogelijk voorrang aanbrengen in de looproutes en de objectbewegwijzering uitbreiden.

Verkeerscirculatieplan Leerdam Centrum

Hoe nu verder?

In de eerste helft van 2024 zijn we aan de slag gegaan met de uitvoering van de maatregelen uit het VCP. Zo zijn de voorbereidingen gestart voor het vergroten van de parkeervoorziening bij het station. Als dit gerealiseerd is kan de binnenstad daadwerkelijk autoluw ingericht worden. Dat doen we door het plaatsen van paaltjes en verkeersborden die aangeven wat de nieuwe situatie is voor gemotoriseerd verkeer. Het is van belang dat deze maatregelen zoveel mogelijk tegelijkertijd worden ingevoerd. Zo wordt voorkomen dat de ene straat wordt geconfronteerd met een toename van verkeer als gevolg van de maatregelen in een andere straat. De nieuwe situatie gaat naar verwachting zorgen voor meer ruimte in de binnenstad voor voetgangers en voor bijvoorbeeld terrassen. Of de maatregelen ook daadwerkelijk uitpakken zoals we ons voorstellen zal moeten blijken. Daarom gaan we eerst de nieuwe situatie na een half jaar evalueren.
Als blijkt dat de situatie aan de verwachtingen voldoet, bij inwoners, bezoekers en ondernemers, dan kunnen we de binnenstad ook daadwerkelijk gaan herinrichtingen.

Nieuwsberichten

Laatste update: oktober 2024