Vestiging vanuit het buitenland

Woont u in het buitenland en wilt u (opnieuw) in Nederland gaan wonen? Dan moet u binnen vijf dagen na aankomst in Nederland persoonlijk aangifte doen bij de gemeente. Maak daarvoor een afspraak.

Bij het maken van de afspraak heeft u een e-mailadres nodig.

U kunt ons ook bellen voor het maken van een afspraak op maat. Dit kan via ons telefoonnummer: 088-599 7000.

Voorwaarden 

  • Verhuist u met uw hele gezin naar Nederland? Dan moet iedereen in het gezin zich persoonlijk inschrijven.
  • De akten voldoen aan de regels voor het legaliseren van buitenlandse documenten. Die regels hangen af van het land dat ze afgaf. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
  • Engelse, Duitse en (de meeste) Franse akten kunnen we verwerken zonder vertaling. Akten in andere talen moet u laten vertalen door een beëdigd vertaler.

Nodig

  • Geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitsbewijs).
  • Als u niet de Nederlandse nationaliteit heeft: een bewijs van dat u rechtmatig in Nederland verblijft (MVV of verblijfsdocument).
  • Huur-of koopcontract of eigendomsbewijs van uw woning.
  • Als u uit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten komt: een bewijs van uitschrijving.
  • Als u dat heeft, neemt u ook mee:
    • Geboorteakte
    • Huwelijksakte
  • Als u vanuit Nederland naar het buitenland bent vertrokken en daar bent u getrouwd / gescheiden / geboorte kind neemt u daarvan de originele bewijsstukken mee.

Kosten

De aangifte is gratis.

Hoe het werkt

  • U krijgt een e-mail met de bevestiging van uw afspraak. In deze e-mail zit een link naar het aangifteformulier.
  • Voordat u naar de afspraak komt, vult u voor elk gezinslid dat meeverhuist dit formulier in. Voorbeeld: verhuist u met drie personen? Dan klikt u drie keer op de link en vult u per persoon het formulier in.