Lexmond-West

In Lexmond-West wil de gemeente een woningbouwlocatie ontwikkelen in combinatie met een randweg. Het gaat om meerdere percelen in Lexmond, gelegen ten westen van de bebouwde kom van Lexmond, grofweg gelegen tussen Achthoven/Kom Lekdijk en Driemolensweg.

Wet voorkeursrecht gemeente

Vijfheerenlanden heeft woningbouw nodig om te voldoen aan de groeiende vraag. Het gebied Lexmond-West biedt kansen voor een nieuwe woonwijk. Niet alle gronden zijn in eigendom van de gemeente. Daarom is er op dit gebied voorkeursrecht gevestigd. Zo voorkomen we grondspeculatie. Voorkeursrecht betekent dat de gemeente bij verkoop het recht van eerste koop heeft. Met het vaststellen van het gebiedsplan wordt het voorkeursrecht verlengd voor een periode van drie jaar.

De gemeente gaat als eerste stap een gebiedsplan opstellen. Het gebiedsplan wordt samen met de inwoners van Lexmond en belanghebbenden opgesteld. Het gebiedsplan geeft ruimte aan circa 300 woningen, vanwege provinciaal beleid gaat het in eerste instantie om de realisatie 50 woningen.

In Lexmond-West ligt de wens voor een randweg, die de verbinding moet vormen tussen de Lekdijk en Driemolensweg. Dit is een lang gekoesterde wens om de Dorpsstraat en de Laak te ontlasten van vracht- en landbouwverkeer. De haalbaarheid en mogelijke ligging worden onderzocht door bureau Movares. De ontwikkeling van de randweg is afhankelijk van mogelijk andere ontwikkelingen in het gebied.

Het gebiedsplan

Bureau BRO heeft op 9 oktober 2024 drie scenario’s voor Lexmond-West laten zien. Bewoners van Lexmond konden hierop reageren en ook vrij schetsen. Op deze avond hebben de bewoners ook aandachtspunten voor verkeer in het dorp genoemd. De gemeente gaat hier mee aan de slag.

In elk scenario ligt het eerste deel van de randweg parallel aan de Rijskade. Hoe de randweg aansluit op de dijk bij Achthoven wordt nog onderzocht.

Reacties

Bewoners van Lexmond hebben hierop gereageerd. De belangrijkste opmerkingen zijn weergegeven in het document 'Samenvattende kaart van alle scenario's' (PDF, 1.9 MB).
De opmerkingen gingen onder andere over:

  • De knotbomenrij
  • De overgang tussen bestaande woningen en de nieuwbouwwoningen
  • Het behoud van het watersysteem
  • Infrastructuur in lijn met het landschap
  • Het behoud van de groene inprikkers
  • Wandel- en fietsverbindingen tussen bestaande en nieuwbouwwoningen
  • Behoud van de moestuinen op huidige locatie

Voorkeursscenario

Deze opmerkingen hebben geleid tot een voorkeursscenario (PDF, 2.5 MB) waar elementen van de drie bovenstaande scenario’s in terugkomen. Zo zijn de groene inprikkers uit scenario één overgenomen, van scenario twee is het watersysteem overgenomen en van model drie de overgang tussen de bestaande en nieuwe woningen. Dit scenario is op 20 november 2024 getoond aan het dorp.

Vervolg

In het uiteindelijke gebiedsplan wordt het voorkeursmodel toegelicht en de keuzes die tot dit model geleid hebben. Het gebiedsplan wordt opgesteld in de vorm van een gebiedsprogramma in het kader van de Omgevingsweg. Dit betekent dat het gebiedsplan begin volgend jaar ter inzage wordt gelegd. Bewoners kunnen dan een zienswijze indienen op het moment dat men het niet eens is met een bepaald onderdeel van het gebiedsplan. Deze zienswijzen worden beantwoord en indien nodig verwerkt in het gebiedsplan. Vervolgens kan het college het gebiedsplan vaststellen.

Randweg

De huidige verkeerssituatie in Lexmond kent verschillende problemen.De nieuwbouwwoningen van Lexmond West moeten ontsloten worden. Uitgangspunt is dat autoverkeer van en naar Lexmond West niet via de bestaande woonwijk gaat.

Met het onderzoek naar de haalbaarheid van de woningbouwontwikkeling zou dus ook onderzocht moeten worden hoe deze nieuwe wijk bereikbaar moet worden. Een randweg kan hiervoor mogelijk een oplossing bieden. In het gebiedsplan wordt daarom al ruimte voor een randweg gereserveerd.

De haalbaarheid en mogelijke ligging van de randweg (PDF, 1.0 MB) worden onderzocht door bureau Movares. Het eerste deel van de randweg loopt in het gebiedsplan van Lexmond West parallel aan de Rijskade (dus in het zuiden van het plangebied). Movares onderzoekt hoe de randweg het beste kan aansluiten op Achthoven (de dijk). Hiervoor starten ze met vijf mogelijk varianten voor de aansluiting op de dijk. Na de eerste beoordeling blijven daarvan twee varianten over. Deze worden nader onderzocht op verkeerskundige zaken, maar ook aspecten als ruimtegebruik, geluid, ecologie etc. Vervolgens worden de kosten inzichtelijk gemaakt. Het is de bedoeling om in het tweede kwartaal van 2025 dit onderzoek af te hebben en terug te koppelen aan het dorp.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u graag meedenken? Stuur dan een e-mail naar teamprojecten@vijfheerenlanden.nl.

Update: december 2024