Leerbroek: Kerkweg
We willen de verkeersveiligheid rondom de Kerkweg vergroten. Hiervoor hebben we samen met ingenieursbureau Megaborn en de input van bewoners van Leerbroek een plan gemaakt. Nutsbedrijven Stedin en Oasen voeren werkzaamheden aan het gas- en elektriciteitsnetwerk en de waterleiding uit.
Wat we gaan doen
- Kerkweg wordt 30 km/uur
- Kruising Recht van Ter Leede aansluiten op nieuwbouw
- Kerkweg – Hoogstraat aansluiten op nieuwbouw
- Kruising Kerkweg – Dorpsweg aanpassen
- Aansluiting van uitritten aanpassen bij de kerk op de Dorpsweg
- Verkeersmaatregelen op Dorpsweg en Recht van ter Leede:
- Wegversmallingen
- Het kruispunt Recht van Ter Leede-Kaatsbaan en het nieuwe kruispunt naar de nieuwbouwwijk wordt gelijkwaardig. Dit helpt om de snelheid te verminderen.
Nieuwe verkeerssituatie Kerkweg/ Hoogstraat
Nieuwe verkeerssituatie Kerkweg/ Dorpsweg/ Recht van Ter Leede
De nutsbedrijven werken in deze volgorde aan de vernieuwing van het gas- en elektriciteitsnet en waterleiding:
- Vervangen oude gas- en waterleidingen
- Verzwaren elektriciteitskabels en plaatsen extra transformatoren
Wat het voor u betekent
- De werkzaamheden vinden plaats tot en met de meterkast. Stedin komt bij alle woningen langs om de werkzaamheden te bespreken en uit te voeren.
- De werkzaamheden zorgen voor overlast en maken het dorp minder goed bereikbaar. Tijdens de werkzaamheden proberen we er samen met de nutsbedrijven voor te zorgen dat u zo min mogelijk overlast heeft.
- Uw woning blijft altijd te voet bereikbaar. Als er recht voor uw deur gewerkt wordt, kan het zijn dat uw huis tijdelijk via loopschotten te bereiken is. Als u slecht ter been bent, zoeken we samen met de aannemer naar een passende oplossing.
- We werken in fases en houden rekening met de hulpdiensten.
- Als de inzameling van huisvuil tijdelijk op een andere plek plaatsvindt, hoort u dat op tijd.
- Zorg ervoor dat er geen groen over de openbare ruimte hangt. Dan hebben we tijdens de werkzaamheden voldoende ruimte.
- Tijdens de werkzaamheden herstellen we de bestaande erfgrenzen waar dat nodig is. Controleer uw erfgrens en breng deze, als dat nodig is, terug in de oorspronkelijke staat.
Nieuwsbrief
De gemeente verstuurt informatie over het project ook in een nieuwsbrief. U kunt zich hiervoor zelf aanmelden.
Wilt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen? U kunt zich altijd weer uitschrijven via de link onderaan de nieuwsbrief.
Planning
- Maandag 26 juni 2023 zijn de eerste plannen gepresenteerd. Hier konden belangstellenden een reactie geven op het ontwerp, vragen stellen, wensen uitspreken en aandachtspunten meegeven.
- De gemeente heeft daarna het ontwerp aangepast. Dit is op 29 januari 2024 gepresenteerd.
- De gemeente werkt met de reacties uit de 2e inloopavond het plan verder uit tot een uitvoeringsontwerp.
- De nutsbedrijven hebben hun werkzaamheden uitgevoerd.
- De verkeersmaatregelen zijn aangebracht op de Dorpsweg en Recht van Ter Leede.
- De nieuwe wijk Slagboom is aangesloten op de Kerkweg en Recht van ter Leede.
- De gemeente brengt het werk op de markt.
- Een deel van de werkzaamheden is klaar voor het begin van het nieuwe schooljaar.
Contact
- Heeft u vragen over de verkeersaanpassingen? Neem dan contact op met projectleider Edwin Versluis. Bel 088 - 599 7482 of stuur een e-mail naar e.versluis@vijfheerenlanden.nl.
- Heeft u vragen over de werkzaamheden van de nutsbedrijven? Neem dan contact op met Lieske IJntema via lieske.ijntema@stedin.net.
Archief nieuwsbrieven
- Nieuwsbrief Leerbroek - februari 2024 (Deze link gaat naar een externe website)
- Nieuwsbrief Leerbroek - Week 27 2024 (Deze link gaat naar een externe website)
Veel gestelde vragen
Vrachtwagens gebruiken de kruising Korte Schenkel-Recht van Ter Leede om elkaar te passeren. Dit lijkt straks niet meer te kunnen.
Deze zorg hebben we tijdens de bewonersavond meerdere keren gehoord. We passen het ontwerp aan om hier rekening mee te houden.
Kan er een verbod komen voor vrachtverkeer op de Dorpsweg, om vreemde draaibewegingen te voorkomen?
Op het Hoogeind geldt een tonnagebeperking vanuit het waterschap. Om een doorgaande route voor vrachtverkeer te behouden, kunnen we de Dorpsweg niet zomaar afsluiten.
Is de geplande fietsoversteek bij de Dokter A. Booijstraat wel veilig?
Bij het ontwerp is goed nagedacht over de beste manier om de fietsoversteek veilig te maken, rekening houdend met de beschikbare ruimte.