Persoonsgebonden budget Wmo
Een persoonsgebonden budget (pgb) is een geldbedrag waarmee u zelf hulp, begeleiding of hulp(middelen) kunt inkopen. U bepaalt zelf hoe, door wie en wanneer u hulp krijgt of welk hulpmiddel u koopt.
Met de hulp of het hulpmiddel dat u inkoopt moet u wel het doel bereiken waarvoor de gemeente u het pgb geeft. Met de zelftest van Per Saldo ontdekt u of u de vaardigheden heeft om een pgb te beheren. U kunt een pgb aanvragen bij het sociaal loket van onze gemeente via:
- e-mail sociaalloket@vijfheerenlanden.nl
- telefoon 0800 - 5016 (op werkdagen tussen 09.00 en 12.30 uur)
Doe de pgb-test (Deze link gaat naar een externe website)
Voorwaarden
- Een pgb kunt u gebruiken voor hulp in de vorm van:
- begeleiding
- dagbesteding
- kortdurend verblijf of respijtzorg (eventueel om overbelasting van de mantelzorger te voorkomen)
- huishoudelijke ondersteuning
- een hulpmiddel of voorziening die u zelf wilt aanschaffen
- U heeft de vaardigheden die nodig zijn om een pgb te beheren.
- U moet uitleggen waarom u een pgb wilt.
- U kunt bewijzen dat de hulp, begeleiding of het hulpmiddel dat u wilt inkopen van goede kwaliteit is. Het moet veilig zijn, goed werken en goed bij u passen.
- U schrijft alle afspraken op in een plan.
Kosten
- U betaalt maximaal € 20,60 per maand per huishouden aan het CAK (Deze link gaat naar een externe website). U betaalt geen eigen bijdrage voor een rolstoel en collectief vervoer.
- Als u meerdere vormen van Wmo-hulp krijgt, blijft de maximale eigen bijdrage
- € 20,60 per maand per huishouden.
- Bent u verzekerd via de collectieve zorgverzekering van de gemeente? Dan kunt u het abonnementstarief declareren bij uw zorgverzekeraar.
Hoe het werkt
- Een medewerker komt bij u thuis om te bespreken wat de mogelijkheden zijn en wat u verder moet doen. U krijgt een persoonlijk cliëntplan om in te vullen.
- Krijgt u een pgb voor ondersteuning? Dan koopt u daarvan zelf uw hulp in. U bent dan opdrachtgever of werkgever. U sluit zelf de contracten af. Dat werkt als volgt:
- U sluit een zorgcontract af met zorgverleners of leveranciers.
- U stuurt de zorgovereenkomst of het contract op naar de Sociale Verzekeringsbank (SVB) (Deze link gaat naar een externe website).
- U dient de declaraties in bij de SVB. Dat kan een factuur, declaratie of vast maandloon zijn.
- De SVB betaalt de zorgverlener.
- De SVB verzorgt het budgetoverzicht. Hiermee hebben de gemeente en u inzicht in de uitgaven en hoeveel budget er nog over is.