Meldpunt ongewenste verhuurpraktijken
Woont u in een huurhuis van een particuliere verhuurder in onze gemeente en gedraagt uw verhuurder niet netjes? Meld dit dan bij ons.
Ongewenst verhuurgedrag melden
Geef in uw melding de volgende gegevens door:
- Uw naam
- Uw telefoonnummer
- Adres van de huurwoning
- Omschrijving van de melding
Heeft u een klacht over een woningcorporatie? Geef uw klacht dan door aan de corporatie die de woning verhuurt. Die werkt de klacht zelf af.
Goed verhuurgedrag
De zeven regels waaraan een verhuurder moet voldoen zijn:
- Niet discrimineren.
- Niet intimideren.
- Maximaal twee maanden kale huur aan borg vragen.
- Geen onredelijke servicekosten vragen.
- Een schriftelijk huurcontract maken.
- De huurders schriftelijk informeren over:
- rechten en plichten.
- de hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt.
- contactgegevens van de verhuurder.
- het meldpunt ongewenst verhuurgedrag.
- de servicekosten.
- Verhuurbemiddelaars mogen geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.
Om buitenlandse werknemers beter te beschermen moeten verhuurders zich aan extra regels houden:
- Een huurovereenkomst moet los staan van de arbeidsovereenkomst.
- De verhuurder moet de huurder schriftelijk informeren in een taal die de huurder vraagt.
Voldoet uw verhuurder niet aan één of meer van deze punten? Doe dan een melding.
Hoe het werkt
- Wij behandelen uw melding vertrouwelijk.
- De gemeente stelt een onderzoek in naar de verhuurder. Als de verhuurder niet aan de regels voldoet, kan de gemeente de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren.
- De gemeente laat u na afloop weten wat we met uw melding hebben gedaan.
Lukt online doorgeven niet?
Schrijf dan een brief met uw melding en stuur deze naar:
Gemeente Vijfheerenlanden
College van B&W
Postbus 11
4140 AA Leerdam