Klacht over de gemeente

De gemeente probeert haar taken op een klantvriendelijke manier uit te voeren. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent met hoe een medewerker of bestuurder iets heeft gedaan. Aarzel dan niet om een klacht in te dienen. Uw klacht helpt ons om onze dienstverlening beter te maken. 

Klacht indienen (Deze link gaat naar een externe website)

Wilt u doorgeven dat iets stuk is? Of dat er zwerfafval ligt? Ga dan naar onze pagina Melding doen.

Wat is een klacht? 

Er is sprake van een klacht als u ontevreden bent over de dienstverlening van de gemeente. Uw klacht gaat over het gedrag van de gemeente, een ambtenaar of een bestuurder. Bijvoorbeeld:

  • U vindt dat u niet goed bent geholpen.  
  • U zou worden teruggebeld, maar dat is nog niet gebeurd.  
  • U heeft een brief geschreven en u krijgt geen of een onduidelijk antwoord.  
  • U doet een melding, maar u bent niet tevreden over de afhandeling. 

Nodig

  • Uw naam;
  • Uw adres;
  • Een duidelijke omschrijving van de situatie waar u een klacht over heeft;
  • De datum waarop u de klacht indient;
  • Als u een klacht heeft over een persoon: de naam van de medewerker of bestuurder.

Lukt online klacht indienen niet?

U kunt ook een e-mail sturen naar klachten@vijfheerenlanden.nl.

Of stuur een brief naar:

Gemeente Vijfheerenlanden 
Ter attentie van het College van Burgemeester en Wethouders 
Postbus 11 
4140 AA Leerdam

Hoe het werkt 

  • Als we uw klacht hebben ontvangen, zoeken we eerst met u naar een oplossing. Soms kunnen we de klacht direct oplossen.  
  • Lukt dit niet of wilt u dat we uw klacht uitgebreid behandelen? Dan doen we het volgende: 
    • De klachtcoördinator start een onpartijdig onderzoek. 
    • We luisteren naar uw uitleg.
    • Als uw klacht gaat over een ambtenaar of bestuurder, luisteren we naar de uitleg van die persoon. 
    • We schrijven een advies over de situatie en geven dit door aan het college.
    • Het college beslist over uw klacht. U krijgt hierover een brief. Als uw klacht gaat over een ambtenaar of bestuurder, delen we het besluit ook met die persoon.
    • Soms geven we ook advies wat de gemeente kan doen zodat de situatie niet opnieuw kan voorkomen.

Meer weten 

Lees ons Protocol behandeling klachten