Aanpak sluipverkeer

Waarom gelden er inrijverboden?

In de avondspits rijdt er veel sluipverkeer vanaf de A2 binnendoor, via Vianen en Lexmond naar de A27. Dit verkeer probeert op deze manier de file op de snelweg te vermijden. Het sluipverkeer neemt toe waardoor er onveilige verkeerssituaties op deze route maar ook op omliggende wegen ontstaan. De bereikbaarheid van hulpdiensten staat onder druk maar ook oversteken wordt steeds lastiger. Het sluipverkeer zorgt voor overlast en klachten van inwoners.

Onderzoek wijst uit dat er in de avondspits tussen Vianen en Lexmond gemiddeld 600 tot 700 motorvoertuigen per uur de snelweg mijden en binnendoor rijden. Al dit extra verkeer gaat ten koste van de leefbaarheid en verkeersveiligheid.

In de animatievideo hieronder wordt dit uitgelegd.

In de spits rijdt er veel sluipverkeer vanaf de A2 binnendoor, via Vianen en Lexmond naar de A27.
Dit zijn wel 600 - 700 motorvoertuigen per uur.
Het vele sluipverkeer zorgt voor invoegproblemen. Hierdoor ontstaan er files.
Door de file op de Bentz-Berg kunnen de inwoners van Amaliastein niet goed oversteken of met de auto de wijk uit.
Door deze dagelijkse file gaat ook de luchtkwaliteit en leefbaarheid hard achteruit.
Voor de leefbaarheid en veiligheid stellen we door de weeks, tussen 3 uur s ’middags en 7 uur ’s avonds, een inrijverbod voor sluipverkeer in.
Dit doen we met cameratoezicht.
Inwoners van Vijfheerenlanden kunnen een ontheffing aanvragen die een paar jaar geldig is.
Voor ondernemers en werknemers die daarvoor in aanmerking komen, komt er een regeling.
Voor bezoekers is het mogelijk om een dagontheffing aan te vragen.
Iedereen die langs de camera rijdt zonder ontheffing ontvangt een boete.
Dit geldt niet voor hulpdiensten, vrachtwagens, taxi’s en busvervoer.
Deze boetes worden uitgeschreven na een waarschuwingsperiode.
Door het invoeren van deze maatregel pakken wij het sluipverkeer aan.
Zo wordt het voor de bewoners langs deze weg en in de wijk een stuk leefbaarder.

Waarom op meerdere wegen inrijverboden?

Op zes locaties is een inrijverbod ingesteld. Daarvoor is gekozen om te voorkomen dat het (sluip)verkeer zich verplaatst en via andere routes binnendoor rijdt. Dit komt mede door navigatiesystemen die weggebruikers via de snelste, maar ongeschikte routes sturen.

Dit betekent dat u op alle locaties waar het inrijverbod doordeweeks tussen 15.00 en 19.00 uur geldt een ontheffing moet hebben.

Als u geen ontheffing heeft voor de inrijverboden zult u via een andere route moeten rijden. Dat geldt ook voor weggebruikers die in de directe omgeving een herkomst of bestemming hebben en niet beschikken over een ontheffing. De (online) navigatiesystemen houden rekening met deze inrijverboden.

Bijzondere situaties en vragen

Heeft u behoefte aan een afspraak om uw vragen met de gemeente te bespreken? Kijk dan eerst op de pagina met veelgestelde vragen of uw vraag ertussen staat. Is dat niet zo? Mail dan naar sluipverkeer@vijfheerenlanden.nl.

Werkwijze

Om dit plan te kunnen uitvoeren zijn de volgende stappen nodig:

  • Het verkeersbesluit gaat over de inrijverboden en de borden. In de beleidsregels staat wie er in aanmerking komen voor een ontheffing. Bekijk de beleidsregels op officielebekendmakingen.nl (Deze link gaat naar een externe website). Let op: Op de kaart in bijlage 1 breiden we het gebied ‘Organisaties en bedrijven ontheffing sluipverkeer’ uit voor alle ondernemers uit de gemeente Vijfheerenlanden.
  • Inwoners en ondernemers van gemeente Vijfheerenlanden hebben in februari 2024 een brief ontvangen met uitleg over de ontheffing. Ook zijn er nieuwe informatieborden langs de weg geplaatst.
  • Inwoners die niet digitaal vaardig zijn, hebben we geholpen bij hun aanvraag.
  • De inrijverboden gelden vanaf 1 juli 2024. dit staat op borden langs de weg.
  • De klankbordgroep komt tot en met eind 2024 bij elkaar om de maatregel, de aanvullende maatregelen en de effecten ervan te bespreken. De klankbordgroep bestaat uit inwoners en ondernemers uit Vianen, Lexmond, Meerkerk, Hei- en Boeicop en Ameide/Tienhoven en kent een onafhankelijk voorzitter. De klankbordgroep heeft een actieve rol in de evaluatie van dit project.
  • Na zes maanden evalueren we de maatregelen.