Exploitatievergunning horecabedrijf
Start u een onderneming waarin u mensen laat eten of drinken? Of laat u mensen overnachten? Dan heeft u een exploitatievergunning nodig. U vraagt de vergunning aan als u een nieuwe onderneming start, als u een lopend bedrijf overneemt, als uw ondernemingsvorm verandert of als uw bedrijf verhuist.
Aanvragen exploitatievergunning (persoon) (Deze link gaat naar een externe website)
Aanvragen exploitatievergunning (bedrijf) (Deze link gaat naar een externe website)
en wijziging van uw bedrijf kan ook gevolgen hebben voor uw andere vergunningen. Bijvoorbeeld de Alcoholwetvergunning.
Voorwaarden
- U heeft een exploitatievergunning nodig als:
- Klanten direct eten en drinken bij u in de zaak kunnen consumeren. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor een sportkantine.
- U eten bereidt voor directe consumptie. Zoals een cateringbedrijf.
- U een B&B heeft, met vier of meer kamers.
- Een exploitatievergunning is niet nodig voor:
- Een winkel zoals bedoeld in artikel 1 van de Winkeltijdenwet
- Een zorginstelling
- Een museum
- Een bedrijfsrestaurant of -kantine
- Een kerk en bijbehorende (verenigings)gebouwen
- Een B&B met 1, 2 of 3 kamers
- Een benzinepomp
- De activiteiten voldoen aan het omgevingsplan. Bekijk in het Omgevingsloket bij Regels op de kaart wat er op uw locatie mag (Deze link gaat naar een externe website).
- Uw bedrijf heeft geen negatieve invloed op de omgeving van het bedrijf.
- De eigenaar:
- staat niet onder curatele of bewindvoering.
- Voldoet aan de regels voor integriteit. We toetsen dat met een Bibob-procedure.
- De leidinggevende(n):
- Is 21 jaar of ouder.
- Is van goed levensgedrag. We toetsen dit met een antecedentenonderzoek.
- Staat niet onder curatele of bewindvoering.
- Als u alcohol schenkt: heeft een Verklaring Sociale Hygiëne (Deze link gaat naar een externe website) en staat in het Register Sociale Hygiëne (Deze link gaat naar een externe website).
- Wijziging van leidinggevenden geeft u aan ons door.
Nodig
- Van de eigenaar, de leidinggevenden en (als dat voor uw bedrijf geldt) bestuursleden een kopie van een geldig identiteitsbewijs: paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsvergunning (voor- en achterkant).
- Een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
- Een bewijs dat u het pand heeft gehuurd of gekocht.
- Tekening met de plattegrond van het pand en van het terras, met namen van de ruimtes de vierkante meters per ruimte en terras.
- Volledig ingevuld BIBOB-formulier met alle bijlagen. Onderaan deze pagina vindt u een overzicht van de bijlagen die u nodig heeft.
Kosten
Soort vergunning | Kosten 2025 |
---|---|
Nieuwe exploitatievergunning (inclusief terras) | € 417,85 |
Wijzigen exploitatievergunning | € 208,85 |
Plaatsen/wijzigen terras | € 53,70 |
Hoe het werkt
- De gemeente neemt binnen acht weken een besluit.
- Bent u het niet eens met onze beslissing? U kunt bezwaar maken.
- Wilt u een terras plaatsen of wijzigen, dan geeft u dit door aan de gemeente.
Aanvragen/wijzigen terras (persoon) (Deze link gaat naar een externe website)
Aanvragen/wijzigen terras (bedrijf) (Deze link gaat naar een externe website)
Nodig bij aanvragen of wijzigen terras:- Tekening waarop u aangeeft waar het terras komt
- Afbeelding van de tafels, stoelen en/of andere meubels die u op het terras wilt plaatsen.
Goed om te weten
Wilt u in de onderneming ook alcohol verkopen? Dan heeft u misschien ook een Alcoholwetvergunning nodig.
Meer weten?
Neem contact op met de gemeente via horeca@vijfheerenlanden.nl.
Bijlagen die u nodig heeft bij het Bibob-formulier
Algemene gegevens
- Ondernemingsplan: inclusief startkapitaal, opstartkosten, aanloopkosten, goodwill kosten, voorraadkosten, omzetprognose, omschrijving bedrijfsvoering, menukaart.
- Huur-, pacht- of koopovereenkomst van het pand.
- Huur-, pacht- of koopovereenkomst van de onderneming.
- Organogram van de onderneming.
- Plattegrond van de inrichting inclusief terras: met de afmeting (lengte en breedte). Geef ook duidelijk aan wat de plaats van het terras is ten opzichte van het pand.
Als dat voor uw situatie geldt, heeft u ook nodig:
- Pacht- of koopovereenkomst van de inventaris van de inrichting.
- Oprichtingsakte / statuten (niet nodig voor eenmanszaak).
- Kopie van aandelenhoudersregister.
- Bij stichting of vereniging: bestuursreglement.
Financiering
- Bewijs van de herkomst van de financiering (zie ook het Formulier Wet Bibob en Vergunningen) bij:
- Eigen vermogen: Jaaropgaven, jaarcijfers, bankafschriften, kopie aangifte inkomstenbelasting (van de afgelopen 3 jaren).
- Vreemd vermogen: Overeenkomst met de financier, bankafschriften.
- Leningen uit het buitenland: erkende vertaling van de overeenkomst + jaaropgaven, jaarcijfers, bankafschriften, kopie aangifte inkomstenbelasting (van de afgelopen 3 jaren).
- Als u ook andere onderneming(en) heeft oprichtingsakte/statuten hiervan (niet nodig bij eenmanszaak) en kopie aandelenregister.
Als dat voor uw situatie geldt, heeft u ook nodig:
- Kopie geldige verblijfsvergunning met aantekening "mag werken in NL".
- Aangifte vennootschapsbelasting van geldschieters.
- Bij eerder faillissement: documenten over de afwikkeling.
- Bij opeisbare schulden: aflossingsschema('s), zo mogelijk bankafschrift.
- Bij aanvraag door een ander: machtiging.
- Bij avond- en nachtzaken: veiligheidsplan
Deze documenten meesturen als u ze heeft:
- Jaarcijfers vorige ondernemer.