Digitaal zaken doen met de gemeente

Het wordt steeds gebruikelijker om via internet zaken te regelen, ook met de gemeente. De gemeente Vijfheerenlanden investeert daarom in een goede digitale dienstverlening. Dat betekent dat u via onze website producten kunt aanvragen, een melding kunt doen en digitaal wijzigingen kunt doorvoeren in lopende zaken. Dit kan allemaal vanuit huis en voor het merendeel van deze zaken hoeft u niet meer naar een van onze kantoren te komen.

Wat hebt u hiervoor nodig?

Inwoners

Om digitaal zaken te doen met de gemeente Vijfheerenlanden heeft u als persoon een DigiD nodig met betrouwbaarheidsniveau Midden. Niveau Midden betekent dat u als extra controle een code via sms ontvangt. U kunt ook de speciale DigiD app gebruiken. DigiD is een digitaal identificatiemiddel waarmee u online kunt aantonen wie u bent. Dit zijn dan ook vertrouwelijke gegevens die u aan niemand uit mag lenen. Als u nog geen DigiD hebt, dan kunt u deze aanvragen op digid.nl (Deze link gaat naar een externe website).

Download in de App Store Download en ontdek het op Google Play

Bedrijven

Wilt u met uw bedrijf zaken doen met de gemeente, dan heeft u een eHerkenningsmiddel nodig. Dit is een digitaal identificatiemiddel waarmee u online kunt aantonen van welk bedrijf u bent. U vraagt dit aan op naam van uw bedrijf, maar het middel is gebonden aan een medewerker van uw bedrijf. U kunt dus meerdere eHerkenningsmiddelen hebben per bedrijf. Per middel kunt u instellen voor welke dienstverlener de medewerker gemachtigd is. Deze machtiging bepaalt bij welke dienstverlener uw medewerker in kan loggen. Wij adviseren om hier te kiezen voor ‘Alle dienstverleners’, hiermee voorkomt u namelijk dat u voor elke dienstverlener afzonderlijk machtigingen moet verstrekken per medewerker. Voor het aanschaffen van een eHerkenningsmiddel kunt u bij meerdere bedrijven terecht. De gemeente Vijfheerenlanden accepteert alle aanbieders. Let er wel op dat u een eHerkenningsmiddel aanvraagt met betrouwbaarheidsniveau 2+ of hoger (Deze link gaat naar een externe website)

Logo van eHerkenning met niveau EH2+

Meer zekerheid over uw online identiteit, daarom gebruiken wij eHerkenning. Met eHerkenning identificeert u zich veilig en eenvoudig online. Het grote gemak is dat u met eHerkenning bij meerdere organisaties kunt inloggen. U hoeft dus minder wachtwoorden te onthouden. Veilig, makkelijk en betrouwbaar. Ga voor meer informatie naar eherkenning.nl (Deze link gaat naar een externe website).

Logo eHerkenning

Mijn Vijfheerenlanden

Heeft u de aanvraag met DigiD of eHerkenning ingediend? Dan kunt u de aanvraag inzien via Mijn Vijfheerenlanden (Deze link gaat naar een externe website). U vindt er de status en u kunt contact opnemen met de behandelend ambtenaar. Sommige aanvragen kunt u ook deels wijzigen. Dit overzicht bevat ook historie van uw afgehandelde aanvragen. Met Mijn Vijfheerenlanden heeft u dus een digitaal archief van uw zaken bij de gemeente Vijfheerenlanden.

Mijn Overheid

Via MijnOverheid (Deze link gaat naar een externe website) heeft u toegang tot uw post en persoonlijke gegevens van steeds meer overheidsorganisaties. U kunt via MijnOverheid bijvoorbeeld controleren hoe u bij de gemeente geregistreerd staat of de status van uw omgevingsvergunning volgen. Ook ontvangt u hier post van organisaties zoals de Belastingdienst, Kadaster, RDW, SVB, UWV en de gemeente Vijfheerenlanden. U logt veilig en gemakkelijk in met uw DigiD. De gemeentelijke belastingaanslag en (als u dat heeft) het taxatieverslag van uw woning kunt u ontvangen via MijnOverheid. Als u een e-mail adres gekoppeld heeft aan uw MijnOverheid account ontvangt u per geplaatst bericht een e-mail notificatie. Wij adviseren u om dit te controleren en om, indien er geen e-mail adres gekoppeld is, uw e-mailadres te koppelen aan dit account.

Online betalen

Aan sommige producten zijn kosten verbonden. Bij het invullen van deze webformulieren komt u na de laatste vraag terecht bij onze internetkassa. Om online te kunnen betalen hebt u uw mobiele telefoon, de app van uw bank of uw kaartlezer nodig. Dit verschilt per bank. Betaalt u liever achteraf met een bankoverschrijving, dan kunt u dat aangeven aan het einde van het aanvraagproces.

Heeft u vragen over het digitaal zaken doen met de gemeente? Vul dan ons contactformulier hieronder in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Contactformulier (Deze link gaat naar een externe website)