Partnerschap omzetten in een huwelijk

Dit kan handig zijn als u bijvoorbeeld naar een land verhuist dat geen geregistreerd partnerschap erkent.

Andersom is het niet mogelijk. U kunt een huwelijk niet omzetten in een geregistreerd partnerschap.

Nodig

Omzetting van uw partnerschap naar een huwelijk moet u melden bij de gemeente waar u dit gaan doen. Dit gaat zo:

• Bel ons voor een afspraak via 088 - 599 7000.
  • U komt beiden naar de afspraak.
  • Neem beiden het volgende mee:
    • uw identiteitsbewijzen zoals paspoort, identiteitskaart of rijbewijs
  • We maken samen afspraken over of u bijvoorbeeld een ceremonie wilt houden.

Woont u in het buitenland? En heeft één van jullie of hebben jullie allebei de Nederlandse nationaliteit? Regel de omzetting dan via de gemeente Den Haag.

Kosten

Het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk kan zonder ceremonie aan de balie. Dit kost u niets.

Wilt u wel een ceremonie op een daarvoor aangewezen locatie? Dan zijn de kosten gelijk als bij een huwelijksvoltrekking. De kosten hiervoor vindt u op de pagina Trouwen en geregistreerd partnerschap.